tisdag 29 maj 2012

Bildanalys - Tamara de Lempicka



Bilden har gjorts av Tamara de Lempicka och är ett självporträtt. Den föreställer henne själv sittandes i en bil. Det finns såklart bara en person i bilden, och jag tycker att hon ser väldigt avslappnad och cool ut. Bilden ger mig en lugn och faktiskt lite kall känsla. Detta beror nog på bilens ”kalla” blåa färg. Kvinnan i bilen har på sig en jacka när man granskar bilden närmare. Det gör att man tror att omgivningen vi inte ser är kall. Anledningen att bilden gör mig lugn är kvinnans ansiktsuttryck. Hon ser, som jag har sagt, väldigt avslappnad ut vilket är därför jag hellre skulle se en lugn omgivning framför en kaotisk omgivning som t.ex. ett trafikkaos.


Konstnären har arbetat med förhållandet mellan ljus och skugga. Solen borde vara ljuskällan som ger kvinnans ansikte och kropp en ljus nyans. Men om man tittar till vänster om kvinnans huvud ser man mörkare färger. Det tyder på att en ljuskälla finns till höger. (Från vårt håll) Förhållandet mellan ljus och skugga spelar ändå en roll då bilden blir mer levande med ljusskillnader i bilden. Bilden kallas ”Tamara in the Green Bugatti” vilket säger precis vad bilden ska föreställa. En kvinna i en grön Bugatti. (bilmärke) Titeln säger endast vad bilden föreställer med fem ord.
Situationen på bilden skulle kunna utspela sig i dagens Sverige, men den här bilen blir väldigt svår att hitta idag. Bilen är en väldigt gammal modell av Bugatti. Bilen på bilden kanske skulle bytas ut mot en nyare och sportigare modell. (De som görs idag) Kvinnan bär en slags hjälm som ser ganska omodern ut, men själva situationen hade enkelt kunnat återskapas.
Bilden är ett självporträtt och syftet med bilden är antagligen att visa vem hon var. Hon ville också visa sin udda stil. Jag har kollat på andra bilder av samma konstnär och ser att hon nästan bara har bilder på kvinnor. Bilderna är dock olika, kvinnor med olika kroppsformer, fattiga kvinnor, rika kvinnor mm. Det känns som om hon vill skildra verkligheten.
Jag tycker, som sagt, att bilden ger en lugn och kall känsla. Jag får en känsla av att det är länge sedan bilden gjordes vilket är korrekt. En sak jag inte riktigt förstår är vad det som är bredvid kvinnan i sätet ska föreställa. Det ser ut som om hennes jacka blåsts upp eller något liknande. Men nu när jag kollar en gång till får jag en känsla att kvinnan ligger i bilen. Att det är hennes ben som är bredvid henne. Men det känns heller inte riktigt rätt. Det kan vara en del av hennes sjal som hänger ut. Det är det som jag tror är mest troligt, men jag är inte säker.
Denna konstnär kallas Tamara de Lempicka men heter egentligen Maria Górska. Hon föddes i Polens huvudstad Warszawa år 1898, men växte upp i Moskva. Hennes föräldrar var rika och hon var bortskämd, men hon var också viljestark och modig. När hennes syskon blev avporträtterade av en berömd konstnär förklarade hon att hon kunde måla mycket bättre porträtt än så, vilket visade sig vara sant.
 Hon utvecklade en självständig stil som ibland kallats ”mjuk kubism”.
Bilen är en gammal modell vilket tyder på att bilden är gjord på den tid hon levde. Hennes ”hjälm” ser heller inte modern ut.
Bilden gjordes år 1925.
// Simon Dahlöf 9A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar