tisdag 31 januari 2012

Bildanalys - Thierry Henry

Denna bild föreställer den franska fotbollsspelaren Thierry Henry. Bilden är tagen på Emirates Stadium, London, just när Thierry Henry gör mål i sin comeback för londonlaget Arsenal F.C.

Den här bilden gör mig glad, eftersom när jag ser bilden tänker jag tillbaka på ögonblicket när det stora inträffade. Den får mig att minnas den matchen, och det målet, vilket betyder mycket för mig.

Thierry Henry gör mål direkt i sin comeback
Man har helt enkelt laddat upp bilden på en dator, eftersom bilden är tagen från en kamera. Bilden är ju inte ändrad från den verkliga händelsen, såman har alltså inte gjort något för att bilden ska ge det uttryck den faktiskt gör. Man skulle kunna säga att den som tog denna bild lyckades med att ta en bild som ger ett uttryck.

När jag ser den här bilden tänker jag, som sagt, tillbaka på ögonblicket när jag såg det här hända. Jag tänker såklart på Arsenal, eftersom spelaren på bilden representerar det laget, och även för att det är mitt favoritlag. Jag tänker såklart på det viktigaste också, vem det är på bilden. Jag blir alltid glad när jag ser en bild på Thierry. Jag tänker tillbaks på allt han har gjort för laget. Alla minnen kommer tillbaks under ett kort ögonblick. Det är en underbar känsla!

Jag hittade denna bild på googles stora bilddatabas som är öppen för alla. Runt omkring den här bilden fanns såklart ett stort antal bilder på samma person eftersom sökmotivet var just Thierry Henry.

Denna bild är avsedd för absolut vem som helst som gillar laget Arsenal och spelaren Thierry Henry. Bilder som är tagna på samma plats, under samma tid och som föreställer samma sak som denna bild är förståss funna i medier på internet och tidningar för att visa läsaren vad som pågick och intressera läsaren till att läsa texten. Det är därför bilder som denna finns i media. En text med en bild, eller bilder blir ju faktiskt mer lockande att läsa än en bild utan.

Den som har gjort bilden, dvs. i det här fallet tagit bilden, är en fotograf som har i uppdrag att just fotografera under fotbollsmatcher. Det är förstås medier som har beställt bilden. Men egentligen kan man inte säga att någon har beställt bilden, eftersom ingen innan visste vad som skulle hända. Man kan inte ge någon ett uppdrag att fotografera när någon spelare gör mål i en viss match. Det är ju inte säkert att det händer. Man skulle kunna säga att medier skickar ut fotografer på matcher för att vara på plats, när något märkvärdigt händer.

Bildens syfte är egentligen att ge läsare en bild om vad som hände, eller kanske tänka tillbaka på ögonblicket när man möjligtvis såg detta, dvs. det som hände för mig. Budskapet med bilden är inte att göra reklam, däremot finns det motiv på bilden som gör det. T.ex. Nike loggan på tröjan, gör reklam för Nike, och Fly Emirates loggan gör reklam för just Fly Emirates. Men det går ju inte att undvika all reklam när man tar en bild som denna. Därför är inte reklam ett syfte med denna bild. Syftet är ju att locka läsare, att läsa artikeln bilden ska hjälpa till att göra intressant.

//Simon Dahlöf, 9A

1 kommentar:

  1. Tack för en välgjord och bra analys till en bra bild! Du skriver väldigt bra!

    Kolla bildbloggen för nästa uppgift (http://bilden9a.blogspot.com)

    mvh bildläraren

    SvaraRadera